Finanțări (DNSH)
Principiul DNSH
Atunci când se aplică pentru finanțare europeană, proiectele trebuie să fie în concordanță cu prioritățile și obiectivele stabilite în cadrul Agendei UE 2030, pentru a ne asigura că resursele financiare sunt utilizate în mod eficient și strategic și pentru a promova o dezvoltare durabilă.
Principiul DNSH – Do Not Significant Harm, tradus “A nu prejudicia în mod semnificativ”, reprezintă o nouă obligație la nivel European. Conform cu Regulamentul European în (UE) 2021/2139 & (UE) 2020/852 activitățile și investițiile propuse în cadrul Programelor de finanțare, necesită să fie evaluate în funcție de potențialul lor de a aduce prejudicii semnificative celor șase obiective de mediu.
Cele 6 obiective de mediu
Nerespectarea principiului DNSH poate conduce la corecții financiare de până la 100%. Vă recomandăm să solicitați furnizorilor prin documentația de achiziție să oferteze produse conforme, însoțite de documentația specifică sau certificate de către un auditor independent.
Orientări tehnice privind aplicarea principiului DNSH
Descarcă
Principiul DNSH în cadrul C15 - PNRR
Agenda Europeană pentru 2030, privind aspectele de mediu, se referă la un set de obiective și acțiuni stabilite de Uniunea Europeană, dintre care cele mai importante vizează:
1. Tranziția către neutralitate climatică. Astfel, se urmărește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. Aceasta implică promovarea energiei regenerabile, eficiența energetică, mobilitatea curată și alte măsuri pentru a combate schimbările climatice.
2. Tranziția către economia circulară. Astfel, se promovează proiectarea ecologică a produselor, pentru a asigura durabilitate și a le prelungi ciclul de viață, reducerea deșeurilor, reciclarea acestora într-un procent cât mai mare, utilizarea materiilor prime secundare, în locul celor virgine etc.
Cunoscând aceste aspecte, observăm ca principiile DNSH sunt în concordanță cu obiectivele Agendei 2030 și respectarea lor contribuie la îndeplinirea acestor obiective.
Când vorbim despre investiții precum cele în echipamente IT sau în mobilier, pentru dotarea, modernizarea și digitalizarea unităților de învățământ, există o serie de reguli care trebuie respectate cand alegem produsele sau furnizorii, pentru a ne asigura că sunt DNSH-compliant.
Pentru a fi mai simplu de înțeles, atunci când vorbim de produse/furnizori care asigură respectarea principiilor DNSH, urmărim:
1. Proiectarea ecologică a produsului – care să asigure: prelungirea duratei de viață, utilizarea materialelor cu durabile și cu grad mare de reciclabilitate, utilizarea rațională a substanțelor periculoase, eficiența energetică (dacă vorbim de echipamente IT);
2. Gestionarea la sfârșitul ciclului de viață – modul de îndeplinire al obligațiilor de colectare, debarasare și reciclare.
Principiul DNSH în cadrul C15 - PNRR - pentru echipamentele IT
- Pentru asigurarea eficienței energetice – echipamentele trebuie să dețină etichetă ecologică relevantă, precum Energy Star, care dovedește că produsul a fost testat conform unor standarde și are un consum redus de energie. De asemenea, pentru unele produse (ex: monitoare, TV-uri), trebuie să existe etichetă energetică din clasele A-D
- Pentru asigurarea unei durate de viață prelungită – echipamentele trebuie să aibă componente din materiale durabile, să fie rezistente la șocuri și stres termic și ușor de dezasamblat. Pentru a dovedi aceste aspecte, produsul trebuie să dețină o etichetă ecologică relevantă (ex: The Eco Declaration), sau producătorul să pună la dispoziție rezultatele unor încercări calitative, efectuate în baza unor standarde
- Tot pentru asigurarea unei durate de viață prelungită, componentele unui echipament trebuie să fie interoperabile și ușor de înlocuit
- Pentru a asigura controlul substanțelor periculoase, echipamentul trebuie să aibă Certificat de conformitate RoHS, declarația REACH și/sau o etichetă ecologică relevantă.
- Obligațiile furnizorilor/producătorilor sunt de a pune la dispoziția beneficiarului toate documenele relevante, de a asigura garanție pe minim 3 ani, de a asigura disponibilitatea pieselor de schimb pe minim 5 ani, de a asigura preluarea ambalajelor de transport și gestionarea corespunzătoare a acestora, de a asigura preluarea echipamentelor scoase din uz la sfârșitul ciclului de viață și gestionarea corespunzătoare a acestora.
Criteriile privind eficiența energetică contribuie la asigurarea unui consum redus de energie, respectiv la îndeplinirea obiectivului de ”atenuare a schimbărilor climatice”. Criteriile de producție responsabilă, de design modular și ecologic, de utilizare a materialelor durabile și sustenabile, de minimizare a deșeurilor și de creștere a gradului de reciclabilitate asigură contribuția la obiectivul de ”tranziție către o economie circulară”. Criteriile de restricționare și control al substanțelor periculoase asigură respectarea obiectivului privind ”prevenirea și controlul poluării”.
Criteriile UE privind achizițiile publice verzi (APV) pentru computere, monitoare, tablete și smartphone-uri (EU GPP)
Vizualizează
Principiul DNSH în cadrul C15 - PNRR - pentru mobilier
- Unul dintre criteriile importante este proveniența legală a lemnului – producătorul/importatorul materiei prime lemnoase trebuie să pună la dispoziție documentele doveditoare, spre exemplu: licențe FLEGT, certificate CITES etc.
- Pentru asigurarea unei durate de viață prelungită – piesele de mobiler trebuie să aibă componente modulare, ușor de înlocuit, din materiale durabile și rezistente. Documentele justificative, în acest caz, pot fi ori pentru produs: rezultatele unor încercări de testare, efectuate în baza unor standarde relevante, sau eticheta ecologică, ori pentru părțile/materialele componente
- Pentru a asigura controlul substanțelor periculoase, se impun condiții pentru rășinile și adezivii folosiți în realizarea plăcilor de lemn, pentru substanțele de acoperire/tratare a lemnului, pentru materiale de umplutură. Documentele justificative sunt declarația REACH și fișele tehnice de securitate pentru substanțele folosite și/sau o etichetă ecologică relevantă a produsului
- Fabricarea mobilierului sustenabil ar trebui să fie realizată utilizând tehnologii și procese care minimizează emisiile de carbon și alte emisii poluante. De asemenea, producția mobilierului sustenabil ar trebui să se concentreze pe minimizarea deșeurilor și a consumului de apă. Pentru a dovedi aceste aspecte, producătorii pot obține certificări ale proceselor de producție emise în baza unor standarde de calitate (ISO, EMAS etc). O altă opțiune ar fi calcularea amprentei de carbon pentru procesul de producție, în baza protocolului GHG și întocmirea unei Declarații de mediu pentru produs (EPD).
- Obligațiile furnizorilor/producătorilor sunt de a pune la dispoziția beneficiarului toate documenele relevante, de a asigura garanție pe minim 3 ani, de a asigura disponibilitatea pieselor de schimb pe minim 5 ani, de a asigura preluarea ambalajelor de transport și gestionarea corespunzătoare a acestora, de a asigura preluarea pieselor de mobilier scoase din uz la sfârșitul ciclului de viață și gestionarea corespunzătoare a acestora.
Criteriile de proveniență a lemnului sunt importante pentru a asigura un mediu controlat de obținere a lemnului și pentru a nu prejudicia obiectivul de ”atenuare a schimbărilor climatice”. Criteriile de producție responsabilă, de design modular și ecologic, de utilizare a materialelor durabile și sustenabile, de minimizare a deșeurilor și de creștere a gradului de reciclabilitate asigură contribuția la obiectivul de ”tranziție către o economie circulară”. Criteriile de restricționare și control al substanțelor periculoase asigură respectarea obiectivului privind ”prevenirea și controlul poluării”.
Criteriile UE privind achizițiile publice ecologice pentru mobilier (EU GPP)
Vizualizează
Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn
Vizualizează
Etichete ecologice relevante
În conformitate cu articolul 44 alineatul (2) din Directiva 2014/24/UE, autoritățile contractante trebuie să accepte și alte mijloace de probă adecvate. Acestea ar putea include un dosar tehnic al producătorului, în cazul în care operatorul economic în cauză nu a avut acces la rapoartele de încercare și nu a avut nicio posibilitate de a le obține în termenele relevante stabilite. Această opțiune este acceptabilă cu condiția ca lipsa accesului să nu poată fi imputată operatorului economic vizat și ca acesta să dovedească faptul că lucrările, produsele sau serviciile pe care le furnizează îndeplinesc cerințele sau criteriile prevăzute în specificațiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condițiile de executare a contractului. În cazul în care se face trimitere la un certificat/raport de încercare întocmit de un organism specific de evaluare a conformității responsabil cu efectuarea încercărilor, autoritățile contractante trebuie să accepte, de asemenea, certificatele/rapoartele de încercare emise de alte organisme de evaluare echivalente.